کوله پشتی

کوله‌بار تأملات یک ذهن آشفته
طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴ ق.ظ

آمدی کاتش در این عالم زنی...

این روزها هرجای شهر را که نگاه می‌کنی پر شده از تبلیغ‌های شهرداری درباره کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب‌های پرفروش و معروف. همین بهانه کافیست تا بهترین کتاب‌هایی را که خوانده‌ای به یاد بیاوری.

طوفان دیگری در راه است؛ نثر ساده و روان سید مهدی شجاعی در کنار جسارت ایام جوانی، رمانی را رقم زده است به زیبایی طوفان. رمانی که نامه‌های زینت و کمال بعد از یک ماجرای معمایی همه‌چیز داستان را آشکار می‌کند، در حقیقت بخش بزرگی از کتاب براساس نامه‌هایی است که زینت و کمال برای یکدیگر می‌نویسند و مخاطب را از وقایع و اتفاقات باخبر می‌سازند. زینت و کمال در این رمان حتی پای چمران را هم به معرکه می‌کشند و خاطرات دوران روشنگری وی در ینگه دنیا را برای خواننده تعریف می‌کنند.

طوفان دیگری در راه است، سال 65 به قلم سید مهدی شجاعی تحریر می‌شود اما در سال 85 بازنویسی شده و توسط انتشارات نیستان منتشر می‌شود. این کتاب روایت شخصیت‌هایی است که متحول می‌شوند و شروع آن‌ها از تحول زنی رقاصه در میانه مجلس رقص و طرب آغاز می‌شود.

جلد کتاب طوفان دیگری در راه است

از آنجا که قاعده لطف رمان به خواندنش است، کماکان صادق است، بر شما باد خواندن این رمان؛ اما آنچه باعث نوشتن این سیاهه شد نه تشویق به خواندن خالی‌خالی این کتاب که تشویق به اضافه نمودن یک چاشنی روح‌نواز به آن بود؛ نمکی از جنس موسیقی.

پیشنهاد می‌کنم اگر رمان «طوفان دیگری در راه است» سید مهدی شجاعی را خوانده‌اید، می‌خوانید و یا خواهید خواند، آلبوم یار مست سالار عقیلی و بالاخص قطعه آتش عشق این آلبوم را چاشنی کتاب کنید:

در دل و جان خانه کردی عاقبت

هر دو را دیوانه کردی عاقبت

آمدی کاتش در این عالم زنی

وانگشتی تا نکردی عاقبت

ای ز عشقت عالمی ویران شده

قصد این ویرانه کردی عاقبت


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۴ ، ۱۱:۰۴
حسن قاسم زاده
يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۵ ق.ظ

ریخت‌شناسی ایام هفته

روزهای هفته هرکدام شکل و رنگ و بوی خودشان را دارند.

شنبه بدترکیب و تلخ و موذی و شبیه به ترشی است: دراز، لاغر، با چشمهای ریز بدجنس.

یکشنبه ساده و خر است و برای خودش الکی آن وسط می چرخد.

دوشنبه شکل آقای حشمت الممالک است: متین، موقر، باکت شلوار خاکستری و عصا.
سه شنبه خجالتی و آرام است و رنگش سبز روشن یا زرد لیمویی است. چهارشنبه خل است. چاق و چله و بگو بخند است. بوی عدس پلوی خوشمزه حسن آقا را میدهد.

پنجشنبه بهشت است.

و جمعه دو قسمت دارد: صبح تا ظهرش زنده و پر جنب و جوش است؛ مثل پدر، پر از کار و ورزش و پول و سلامتی. رو به غروب، سنگین و دلگیر میشود، پر از دلهره های پراکنده و غصه های بی دلیل و یکجور احساس گناه و دل درد از پرخوری ظهر و نوشتن مشق های لعنتی و گوش دادن به دلی دلی غم انگیز آوازی که از رادیو پخش میشود و دقیقه شماری برای برگشتن مادر از مهمانی و همه جا قهوه ای تیره، حتی آسمان و درختها و هوا

پ.ن:

خاطره‌های پراکنده گلی ترقی را انتشارات نیلوفر چاپ کرده است.

خاطره‌های پراکنده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۴ ، ۰۹:۵۵
حسن قاسم زاده